Via equity og PFA investerer i Advania

30 % eierandel i Advania AB er solgt til VIA equity, et nordeuropeisk private equity fond, og til PFA, Danmarks største kommersielle pensjonsselskap. 

VIA equity, et ledende nordeuropeisk private equity fond, og PFA har investert i Advania AB og trådt inn på eiersiden med en eierandel på 30% i selskapet.

Advania ble dannet i 2012 da flere IT-selskaper i tre nordiske land fusjonerte, noen med røtter tilbake til 1939. I 2014 kjøpte Nordic Mezzanine, svenske investorer og deler av den nordiske ledergruppen, en majoritetsandel i Advania og skiftet fokus mot både vekst og økt lønnsomhet. Siden den gang har Advania vokst betydelig og levert gode økonomiske resultater. I 2017 økte Advania sin omsetning med 60% til SEK 2.804 millioner, og EBITDA økte med 59% til SEK 258 millioner.

Aksjonærene er stødig i troen på å skape verdier for Advanias kunder med innovative bruk av IT-tjenester og plattformer. Ved å holde seg trofast til denne målsetningen og sette kundenes interesse først, har Advania blitt en fullverdig nordisk IT-service aktør og en bransjeleder. Med VIA equity og PFA ombord som aksjonærer står Advania nå sterkere og bedre posisjonert til å gjennomføre sin strategi for videre vekst, både organisk og gjennom strategiske fusjoner og oppkjøp.


Gestur G. Gestsson, CEO Advania konsern:
"Medarbeiderne er Advanias største ressurs og vårt konkurransefortrinn. Vi har vært så heldige å tiltrekke oss- og beholde noen av de beste talentene i bransjen som deler vår visjon om å jobbe tett med kundene for å skape verdier for dem. Denne visjonen, og våre medarbeideres engasjement er grunnleggende for vår suksess. Vi gleder oss til å samarbeide med de nye aksjonærene som ikke bare deler vår visjon, men også bringer inn ekspertise og kompetanse til konsernet som vil akselerere våre resultater i årene som kommer. Det blir spennende tider fremover."

Benjamin Kramarz, Partner i VIA equity:
"Den høye globale etterspørselen etter IT-tjenester vil fortsette å vokse raskt de kommende årene. Verden er i endring, teknologien utvikler seg hurtigere enn noensinne, og behovet for smarte og enkle IT-løsninger er udiskutabel. Advania har en annen tilnærming til IT-markedet, og ser utover bestemte leverandører og plattformer for å møte kundenes behov. Denne tilnærmingen har vist seg vellykket, og det er dette som fanget vår oppmerksomhet. Advania har unike forutsetninger for fusjoner og oppkjøp, og bedriftskulturen fremmer vekst. Derfor er investeringen i Advania i tråd med vår investeringsstrategi, og Advania passer perfekt inn i vår portefølje. Det var på bakgrunn av dette vi tok kontakt med de andre aksjonærene for å alliere oss med dem, vi er glade for at vi lyktes."

Bilde: Styret i Advania AB, fra venstre: Vesa Suurmunne, Katrín Olga Jóhannesdóttir, Birgitta Stymne Göransson, Thomas Ivarson og Bengt Engström.

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Gestur G. Gestsson, CEO, Advania konsern
Mobil: +46 76 140 01 55,
E-post: gestur@advania.com

Benjamin Kramarz, Partner, VIA equity
Mobil: +45 21 74 92 78
E-post: bek@viaequity.com

 

Om Advania
Advania er et nordisk IT-selskap fordelt på 22 lokasjoner i Sverige, Island, Norge og Danmark. Selskapet fokuserer på å hjelpe kunder med å forbedre ytelse med nyskapende bruk av tilgjengelige IT-plattformer og -tjenester. Advania bistår tusenvis av kunder, multinasjonale selskap, myndigheter og offentlige institusjoner, store, små og mellomstore bedrifter i alle deler av samfunnet. Advania har sine røtter tilbake til 1939 da en islandsk entreprenør grunnla et kontorutstyrsverksted i Reykjavik. I de følgende tiårene utviklet tre separate grener av IT-selskaper seg i de tre nordiske landene Island, Sverige og Norge. I 2012 ble selskapene slått sammen og Advania dannet. 
For ytterligere informasjon, vennligst besøk www.advania.com.

Om VIA equity
VIA equity er et ledende nordeuropeisk Multi-stage private equity selskap med fokus på teknologi og tjenesteytende næringer. VIA equity Fond I K / S, Fond II K / S og Fond III K / S har alle en bekreftet kapital på 1 milliard DKK (det vil si totalt 3 milliarder DKK). Det investerende VIA equity Fond III K/S hadde PFA og ATP som likeverdige investorer med totalt over 99% av kapitalen. Resterende kapital er investert av ansatte i VIA equity AS. VIA equity er et forvaltningsselskap for fondene. Teknisk sett er VIA equity et Multi-satge private equity fond, noe som betyr at fondet investerer i både store, mellomstore og små selskaper. Samtidig er VIA equity mer fokusert på spesifikke industrisegmenter enn mange av kapitalfondskollegene i bransjen. Historisk har VIA equity blant annet investert i programvare, internett, teknologi, energi- og tjenesteytende selskaperser. Eksempler på nåværende og spennende programvare- og IT-selskaper er blant annet Adra Software AS, KMD AS, Adform ApS, ePocket Solutions AS, DDD Retail AS, Projectplace AB, ComActivity AB, Dolphin Software AS, Frontmatec AS. , Daldata AS, Hostnordic AS, UVData AS, Conscia AS, Nets AS, Profit Software Oy og Mansoft AS.

Om PFA
PFA ble grunnlagt i 1917 som et selvstendig selskap av en rekke arbeidsorganisasjoner, med det ene formål å sikre en økonomisk trygg fremtid for de ansatte og deres familier. I dag er PFA det største kommersielle pensjonsselskapet i Danmark med over 500 milliarder DKK (67 milliarder EURO) under forvaltning. PFA har ca 1,2 millioner individuelle kunder fra et bredt spekter av de største selskapene og organisasjonene i Danmark. PFA har gjort betydelige direkte investeringer i de senere år som en del av sin alternative investeringsportefølje gjennom private equity, infrastruktur og kreditt, inkludert investeringer i Walney Extension Offshore Wind Farm, Dansk Ship Finance, Avantor og TDC. I 2017 ledet PFA et konsortium av danske pensjonsselskaper i aksjekjøpet på 11,6 milliarder DKK i Nykredit, tidenes største unoterte aksjeinvesteringen gjort av institusjonelle investorer i Danmark.

More ...

Advania satser på PMAx!

Aase Herø har passert 100 dager i rollen som Product Manager for PMAx. Les hva hun forteller om overgangen fra rollen som kunde til leverandør - og hva hun tenker blir viktig i arbeidet med Advanias tilbud til eiendomsforvaltere.

I januar kom Aase Herø fra Stiansen Eiendom som har vært kunde av Advania gjennom mange år.

"Jeg hadde jo jobbet tett med Advania med PMAx 2012 og noe av det jeg synes var morsomst var å se inn i løsningen, finne ut hvordan ting burde ha vært og komme rundt problemer. Jeg så Advania som en gyllen mulighet for å kombinere ny jobb med å finne mer ut av den nye PMAx-løsningen."

Hvordan har du opplevd overgangen fra å være kunde til å bli leverandør?
"Egentlig ikke så forskjellig. Jeg tror vi med fordel bør viske ut skillene i måten vi tenker på. Alle kundene våre har jo butikk, de har sluttbrukere som de er opptatt av." Aase forteller at hun kjente til satsingen på Microsofts nye plattform Dynamics 365. "Jeg ville aldri valgt Advania hvis ikke selskapet satset på 365 og på eiendomsmarkedet. Det er bra det vi gjør nå, vi gjør et skikkelig løft og har en rettmessig plass i markedet."

PMAxs Product Manager forteller at mange eiendomskunder er interessert i å dele med hverandre, dele tips og triks og ha mulighet for sparring med likesinnede. Derfor vil hun revitalisere PMAx Brukerforum og inviterer til ny oppstart i juni.

"Brukerforum er kundenes arena, Advania skal bare fasiliteter. Samtidig er dette forumet viktig for oss, her har vi mulighet for å plukke opp signaler, gå i dialog med kundene uten av vi nødvendigvis har salgshatten på hele tiden. Å være tilgjengelige som tydelige fagpersoner, som rådgivere blir viktig. Kundene snakker jo likevel sammen, det vet jeg som har deltatt i slike samtaler! Ved at vi er tilstede bygger vi relasjon."

Hvor trykker skoen mest hos eiendomsforvalterne?
For controllerne handler det om å få en oversikt som viser en sannhet; hva er leid ut til hvem og hvor lenge løper avtalene. Videre er det avgjørende at moms er korrekt og systemet tilrettelegger for å optimalisere bruk av eiendommene samt planlegging fremover. Mens CEOene vil vite hvor ressursene går, hva som er flaskehalser, vil selgerne ha lett tilgang på informasjon og godt samspill mellom CRM og PMAx. "PMAx 365 viser dette helhetlige, oppdaterte bildet", slår Aase fast.

Målet er det samme for Advania som for kundene, at systemet forbedrer deres hverdag. "Kundene våre har ingen urimelige krav, de vil bare få maks ut av investeringen sin i PMAx.

Ifølge Aase Herø medfører PMAx 365 en helt ny modell hvor prosessene er lengre og hvor best practise blir avgjørende. "Derfor skal vi snakke med kundene om hva de ser for seg for egen butikk de nærmeste årene, og sørge for å møte deres behov når vi utformer roadmap og gjør utviklingen."

Global satsing
PMAx 365 skal tilbys på det globale markedet. Advania omfavner kombinasjonen egenutvikling standard løsning og med Microsofts moderne plattform når selskapet sikter mot sertifisering av PMAx i Microsoft-tjenesten AppSource.

PMAx 365 fordrer standardfunksjonalitet for eiendomsbransjen. Og her mener Aase at Advania leverer: "Vi er gode på regnskap, gode på forvaltning og areal. Vi dekker det hele. PMAx 365 leverer godt på standard. Så skal vi naturligvis kontinuerlig utvikle løsningen, slik man gjør med skybaserte produkter."

Ifølge Aase medfører ikke den globale satsingen behovet for å utvide funksjonaliteten i PMAx. Dette fordi norske eiendomsforvaltere er langt fremme. Moms, valuta og renter må naturligvis tilpasses lokale forhold, men dette er ikke vanskelig å få til.

Skybasert
Microsoft Dynamics har flyttet opp i skyen og PMAx 365 utnytter til fulle det store potensialet i Microsofts smarte forretningsløsninger. Aase opplever at kundene ikke bekymrer seg for at løsningen er blitt skybasert. "De er ikke opptatt av hvor serverne er, men setter pris på at det ikke blir flere oppgraderinger." Med PMAx 365 vil løsningen i stedet kontinuerlig oppdateres.

"Med PMAx 365 vil kundene oppleve å kunne forlate en mengde nisjeløsninger, i stedet får de alt i en plattform. Dette er stort, vi går til markedet med økt verdi med denne plattformen: Vi gir kundene en løsning som frigjør tid til verdiskaping. I stedet for administrasjon kan de fokusere på det som generer inntekt, på få ned ledigheten på eiendom og tilby flere tjenester knyttet til dette."

Business Intelligence (BI) blir avgjørende for at kundene kan få generer gode, tilgjengelig rapporter. Advania kan også bistå kundene med å analysere regnskapet og se hvor mye som brukes på drift og systemer, og hva de har å vinne på endring.
"Eiendomsselskapene har stort planer for fremtiden, vi gleder oss til videre samarbeid!», avslutter Aase Herø.

 

Aase Herø

Foto: Allers

Ler mer om PMAx 365

105:This article is not in any of the categories allowed for display!